RYGA -TALLIN -SZTOKHOLM

W dniach 22-26 kwietnia, uczniowie naszej szkoły mieli okazję zwiedzić stolice państw nadbałtyckich i poznać lepiej ich historię i kulturę. Młodzież wraz z opiekunami (nauczycielami geografii i historii): Katarzyną Klimczak, Beatą Wieczorek i Sylwią Suk odbyła, niezwykłą w swym klimacie, wycieczkę: Ryga-Tallin-Sztokholm.

Nasz przygoda rozpoczęła się w poniedziałek o 23:00, gdy wyruszyliśmy w stronę Łotwy. Rano dojechaliśmy do Rygi, gdzie mieliśmy okazję wybrać się na spacer po Starym Mieście. Zobaczyliśmy najważniejsze zabytki takie jak: Kościół Św. Piotra, Dom Bractwa Czarnogłowych, Ratusz, protestancką Katedrę NMP, która jest w dodatku największym kościołem w krajach bałtyckich, Plac Katedralny, zespół średniowiecznych kamieniczek, Zamek Ryski, Parlament – dawny budynek rycerstwa inflanckiego oraz fragmenty murów obronnych z Basztą Prochową. Po zwiedzaniu udaliśmy się do hotelu na odpoczynek, a rano pojechaliśmy do Tallina.

W Tallinie przywitała nas sympatyczna pani przewodnik, z którą spędziliśmy kilka godzin na zwiedzaniu, a następnie o 16:30 wsiedliśmy na prom „Baltic Queen”, na którym spędziliśmy noc i tak dopłynęliśmy do Szwecji. Podróż promem – i to jeszcze w nocy – to niezapomniane wrażenia.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania stolicy Szwecji – Sztokholmu. Mogliśmy tam podziwiać Stare Miasto – Gamla Stan, Ratusz – Stadshuset oraz Pałac Królewski – Kungliga Slottet. Odwiedziliśmy również Muzeum Okrętu „Vasa” -Vasamuseet (XVII-wiecznego okrętu, który zatonął w 1628r). Po dniu pełnym wrażeń ponownie udaliśmy się na prom, który wypłynął ze Sztokholmu do Tallina. Mimo zmęczenia wieczór na promie zachwycił nas przeróżnymi atrakcjami np. po obiadokolacji mogliśmy oglądać pokazy artystyczne, kupować upominki oraz bawić się na dyskotece.

Czwartego dnia po śniadaniu wyjechaliśmy do domu. Wycieczka dla każdego z nas była szansą na spotkanie się z inną, atrakcyjną kulturą i historią – niby daleką, a jednak dość nam bliską ( jesteśmy przecież rodziną państw, leżących nad Bałtykiem), aktywny odpoczynek i oczywiście dobrą zabawę. To był wyjątkowy tydzień dla Żeromiaków, który z pewnością zapamiętamy na całe życie.