Erasmus+ dlaczego warto?

erazmus

Kolejna grupa zakończyła praktykę we Włoszech

 Już od 10 lat Technikum nr 6 przy ZSTiO im. S. Żeromskiego wzbogaca swoją ofertę edukacyjną o możliwość realizacji obowiązkowej praktyki zawodowej poprzez staż zagraniczny w ramach programu unijnego „Uczenie się przez całe życie” – dawniej Leonardo da Vinci, obecnie Erasmus+. Praktyki zagraniczne to przede wszystkim doskonalenie praktycznych umiejętności zawodowych oraz konfrontacja zdobytej w szkole wiedzy teoretycznej z praktyką. Pierwszy finansowany ze środków Unii Europejskiej wyjazd, wówczas do Lubecki w Niemczech, miał miejsce w roku 2005.  Obecnie uczniowie praktykują w niezwykle atrakcyjnej turystycznej miejscowości Rimini we Włoszech. W listopadzie tego roku staż zakończyła kolejna 10 osobowa grupa uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych. Dzięki praktykom zagranicznym uczniowie zdobyli nowe umiejętności oraz techniki pracy np. obróbka ryb oraz owoców morza, czyli produktów charakterystycznych dla kuchni włoskiej. Uczestnicy projektu poznali również zasady funkcjonowania gastronomii włoskiej (praca przerwana około dwugodzinną sjestą), włoskiej kuchni, menu typowego dla tamtejszych restauracji oraz sposoby obsługi gości. Praktyki zagraniczne pozwoliły na uzyskanie cennych certyfikatów: od pracodawcy (potwierdzenie m.in. zdobytych umiejętności), od włoskiego partnera w projekcie ( Sistema Turismo) oraz zaświadczenie ze szkoły o realizacji praktyk zagranicznych.

 Podczas pobytu we Włoszech, młodzież odbyła 20 godzinny kurs języka włoskiego, który po zakończeniu został poświadczony certyfikatem. Oprócz języka włoskiego, który stanowił podstawę porozumiewania się, młodzież uczyła się od współpracowników nieznanych dotąd języków, np. ukraińskiego. Możliwość komunikowania się w obcych językach uświadomiła uczniom ich znaczenie i wagę – bez ich znajomości praca byłaby trudna (zwłaszcza w kuchni, wśród nowoczesnych sprzętów, nowych produktów). Jednakże praktyki zagraniczne to swoisty trening języka angielskiego, zarówno ogólnego, jak i zawodowego – komunikacja z osobami w pracy, w sklepie, kawiarni oraz klientami. Staż zagraniczny motywuje do opanowania języka obcego kraju w stopniu komunikatywnym.

 Odbycie szkolenia BHP poświadczonego stosownym certyfikatem pomogło zapobiec sytuacjom niebezpiecznym, wypadkom przy pracy, a praca w kuchni wiąże się z czynnikami ryzyka.

W kontekście mobilności, staże zagraniczne nabierają szczególnego znaczenia, bowiem ich międzynarodowy charakter pozwala na wykonywanie zawodu w każdym kraju UE. Dzięki praktyce poza miejscem zamieszkania uczniowie mają większe szanse na rynku pracy po zakończeniu szkoły, dodatkowo wzbogacają swoje CV o rozmaite certyfikaty i zaświadczenia. Ważnym dokumentem potwierdzającym praktyki i zdobyte doświadczenie jest Europass Mobilność, dokument zawierający informacje na temat wiedzy i kwalifikacji nabytych w innym kraju europejskim. Certyfikacja zdobytych umiejętności w myśl Europejskiego Systemu Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym  ECVET to jedna z kluczowych i najważniejszych zalet realizowanych przez ZSTiO stażów zagranicznych.

Miłym akcentem po zakończeniu stażu były propozycje pracy w czasie sezonu wakacyjnego, co stanowi najlepsze potwierdzenie uzyskanych certyfikatów i nowo zdobytych umiejętności.

 Po powrocie uczniowie dzielili się zdobytym doświadczeniem z osobami, które nie uczestniczyły w programie. Relacje te dotyczyły przede wszystkim zadowolenia ze zrealizowanego stażu, nabrania pewności siebie i odwagi w podejmowaniu wyzwań zawodowych. Uczestnicy projektu jednogłośnie stwierdzili, że praktyki umożliwiły im naukę radzenia sobie w sytuacjach trudnych, nietypowych, jak również umiejętność adaptacji w obcym kulturowo i językowo środowisku.

 Młodzież przeszła także test wrażliwości kulturowej w nowym otoczeniu. Uczniowie poszerzyli wiedzę krajoznawczą, czerpali przyjemność ze zwiedzania Wenecji czy San Marino w myśl zasady – podróże kształcą. Uczestnicy nauczyli się również mobilności zawodowej – te same czynności, tę samą pracę mogą wykonywać w różnych częściach Europy, pomogło im to uświadomić sobie, że mają możliwość kreowania przyszłej drogi zawodowej.

Sylwia Zimecka, Urszula Martyka-Wiecha

Comments are closed.