Poznaj Polskę – Toruń-Gdańsk.

Wycieczka Toruń-Gdańsk zdjecie nr 4Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w dwudniowej wycieczce w ramach projektu edukacyjnego MEiN – Poznaj Polskę.
Pierwszym punktem było zwiedzanie Torunia, gdzie przy bramie murów obronnych czekał na nas przewodnik. W interesujący sposób przedstawił nam historię miasta, odkrywając tajemnice średniowiecznych budowli. Przy Krzywej Wieży w systemie murów obronnych z XIII w. mieliśmy okazję naocznie sprawdzić, że zachowanie pionu przy wznoszeniu budynku nie jest konieczne, by on stał. Po drodze oglądaliśmy spichlerze – renesansowy i gotycki, które są uznawane za jedne z najbardziej unikatowych w Polsce. Kolejnym przystankiem był dom Mikołaja Kopernika i spacer ulicą Szeroką. Na chwilę zadumy udaliśmy się do Katedry św. Janów Chrzciciela i Ewangelisty. Przy okazji podziwialiśmy sklepienia gotyckie, malowidła w prezbiterium, które przetrwały dzięki temu, że zmieniając charakter Katedry na protestancką zostały zamalowane na biało. Po obowiązkowym zakupie toruńskich pierników przeszliśmy pod ratusz staromiejski i wspięliśmy się na szczyt 40-metrowej wieży, z której mogliśmy podziwiać gród Kopernika w całej okazałości. Następnie przeszliśmy na bulwary nadwiślańskie i udaliśmy się do autokaru, który zawiózł nas do Gdańska , gdzie po kolacji poszliśmy na spacer nad morzem.

Drugiego dnia wycieczki niezwłocznie po śniadaniu udaliśmy się na Westerplatte. Tam razem z panią przewodnik, przeszliśmy trasę przebiegu walk obronnych podczas II wojny światowej. W końcu tam się wszystko zaczęło… Na Cmentarzyku Poległych Obrońców Westerplatte oddaliśmy hołd poległym i skupieni na słowach przewodnika oglądaliśmy zachowane wartownie, Placówkę Fort, Koszary. Duże wrażenie zrobił na nas Pomnik Obrońców Wybrzeża, który w promieniach słońca wyglądał naprawdę imponująco.
W drodze powrotnej przejechaliśmy przez teren Stoczni Gdańskiej i mieliśmy okazję zobaczyć Europejskie Centrum Solidarności oraz sławną bramę nr 2.
Zawiedzenie Starego Miasta w Gdańsku rozpoczęliśmy od budynku Poczty Polskiej, która podczas II wojny światowej stała się miejscem bohaterskiej i tragicznej obrony przed atakiem niemieckich formacji policyjnych i paramilitarnych. Następnie przeszliśmy Długim Pobrzeżem, wsłuchani w słowa przewodnika pod Bramą Żuraw, poznawaliśmy tajniki pracy średniowiecznych „portowców”. Następnie przeszliśmy Drogą Królewską, podziwiając fasady kamienic na ulicy Długiej i robiąc zakupy na Długim Targu. Przystając pod gmachem Ratusza Głównego Miasta, wysłuchaliśmy kolejnych opowieści o historii Gdańska i życiu jego mieszkańców. Idąc dalej, zobaczyliśmy w całej okazałości Fontannę Neptuna, która przepięknie prezentowała się na tle Dworu Artusa. Z kolei Bazylika Mariacka zachwyciła nas swoim pięknem i rozmiarem ,a także znajdującym się w jej przepastnych wnętrzach unikatowym na skalę światową oryginalnym zegarem astronomicznym, który nadal działa! Kolejnym punktem zwiedzania była Ulica Mariacka z charakterystycznymi przedprożami, z zachowanymi rzygaczami, która znakomicie oddawała klimat i charakter dawnej zabudowy Gdańska. Tam też mogliśmy podziwiać przepiękne wyroby rękodzielnicze z bursztynu.
Ostatnim punktem zwiedzania było Muzeum II Wojny Światowej, które znajduje się 14 m. pod ziemią, zwiedzaliśmy wystawę główną, opowiadającą o tragedii II wojny światowej zarówno w ujęciu jej sprawców, jak i ofiar, a także przybliżającą zwiedzającym życie zwykłych ludzi w tym okropnym czasie. Pokazuje tragiczne fakty w taki sposób, aby każdy ze zwiedzających miał wrażenie, ze na chwilę przeniósł się w czasie. Niezwykłym doświadczeniem był spacer zrekonstruowaną gdańską uliczką z okresu dwudziestolecia międzywojennego, a następnie, pod koniec zwiedzania, oglądanie tej samej uliczki zniszczonej działaniami wojennymi. Realizm sytuacji podkreślał prawdziwy czołg stojący na gruzach zniszczonego miasta.
Po dwóch dniach intensywnego zwiedzania, pełni wrażeń wróciliśmy do Częstochowy.