Debaty oskfordzkie są bardzo dobrą szkołą demokracji, pozwalają uczestnikom ćwiczyć umiejętność budowania wypowiedzi na ważne tematy społeczne, gospodarcze i polityczne.
W naszej szkole są one tradycją szkolną od siedemnastu lat. Zawsze tematy dyskusji są bardzo aktualne i dotyczą zmian we współczesnej rzeczywistości oraz nowych zjawisk społecznych z którymi się spotykamy w codziennym życiu. W tegorocznej edycji debaty naszym tematem był dynamicznie rozwijający się rynek gier komputerowych skierowanych do dzieci i młodzieży. Z gier komputerowych i gier wideo korzystają obecnie miliony graczy na świecie. Ogromna grupa użytkowników to dzieci i młodzież, dla których gry stanowią coraz bardziej powszechną formę spędzania wolnego czasu. Od lat wśród specjalistów trwa dyskusja, czy granie w gry komputerowe przyczynia się do wzrostu agresji, czy wręcz przeciwnie pozwala „odreagować” agresję w bezpieczny sposób. Sposób, w jaki skonstruowane są gry, odwołuje się do uniwersalnych mechanizmów psychologicznych człowieka, w związku z tym gry mają wysoki współczynnik uzależnienia. Gry mogą mieć również pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, między innymi wspomagają naukę, rozwijają kreatywność, spostrzegawczość, myślenie krytyczne, szybkość podejmowania decyzji oraz kompetencje społeczne.
14 marca 2025 roku odbyła się w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im Stefana Żeromskiego w Częstochowie debata na temat:
„Czy gry komputerowe maja pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży?”
Marszałkiem debaty była Dorota Pintal, którą w prowadzeniu spotkania wspierały jako sekretarki uczennice klasy II A LO. W spotkaniu zbliżonym do formuły debat oksfordzkich uczestniczyła młodzież ZSTiO im Stefana Żeromskiego z klasy II A LO oraz uczniowie częstochowskich szkół podstawowych wraz z opiekunami: Szkoły Podstawowej Nr 17 im Stefana Wyspiańskiego i Szkoły Podstawowej Nr 12 im Bolesława Chrobrego. W części konkursowej wystąpiło 12 uczestników.
Mówcy występujący w części konkursowej debaty bardzo dobrze się przygotowali do dyskusji. Na poparcie swoich stanowisk podali wiele argumentów. Swoim zaangażowaniem i przygotowaniem do wystąpienia utrudnili pracę Jury, które musiało ocenić ich wypowiedzi. Ostatecznie Jury w składzie: Pani Beata Wieczorek, Pani Anna Szymańska, Pani Weronika Kluch oraz Julia Kucia Przewodnicząca Samorządu Szkolnego wyróżniło i nagrodziło czterech mówców: Jakuba Musiała, Hannę Repeć, Wiktora Gęsikowskiego i Adama Kubika. Po zakończeniu części konkursowej spotkania wszyscy uczestnicy mogli się poza głównym konkursem odnieść do tematu spotkania i zaprezentować swoje oceny i wnioski. Wielu chętnych podzieliło się swoją opinią i stosunkiem do głównej tezy debaty. W głosowaniu końcowym większość zgromadzonej publiczności uznała, że gry komputerowe mają pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. Stosowane umiejętnie przynoszą więcej korzyści niż zagrożeń.
Właściwa debata była poprzedzona wprowadzeniem do rynku gier komputerowych przygotowanym przez uczniów klasy V K oraz ciekawymi warsztatami przeprowadzonymi przez Panią Psycholog Weronikę Kluch na temat wpływu gier komputerowych na rozwój dzieci i młodzieży. Podczas przerwy uczestnicy mogli zjeść pyszne kanapki i koreczki przygotowane przez klasę 3G pod kierunkiem Pani Karoliny Pluty. Goście ze szkół podstawowych otrzymali także pełną informację na temat planowanych kierunków kształcenia w naszej szkole w przyszłym roku szkolnym. Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i dziękujemy za spotkanie.
Opracowała Dorota Pintal